東京大学社会科学研究所

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研究

『社会科学研究』第75巻

英語教育における自治体と民間企業の連携─教育の民営化をめぐる日本の事例の示唆
Public-Private Partnership in English Language Education: Exploring the Japanese Contributions towards the International Scholarship
森 いづみ/MORI Izumi, 高山 敬太/TAKAYAMA Keita, 大和 洋子/YAMATO Yoko

Keywords: 公教育における民営化,民間連携,自治体,英語教育,日本的特徴

概要

 本論文では,英語教育における自治体と民間企業との連携について検討する.国内の二つの自治体の教育委員会と企業の担当者からの聞き取り調査をもとに,「使える英語」を重視する国の教育政策のもとで,学校教育に民間企業が参入するようになった過程を描き出すことを目的としている.とくに,1)生徒の英語コミュニケーション能力を育成するという国レベルの政策が自治体によってどのように受け入れられ,2)政策実施のプロセスが自治体のリソースや少子高齢化等の要因によってどのように異なり,3)国の政策課題に応えようとする自治体の取り組みに対して民間企業がどう関与したかについて検討を行った.結論部では,本稿の事例が教育の民営化を論じる既存の国際的な研究と一定の類似性を持つ一方で,公教育と民間教育産業の関係をより建設的に捉える視座を提供しうることを示す.また,教育における市場(経済活動)の社会的な役割についても考察する.

abstract

This paper explores the evolving partnership between public schools and private companies in the marketization of Japanese public education, with a specific focus on municipal-level partnerships in English-language education. Examining two contrasting municipalities, the study investigates how national policies to enhance students' English language skills are implemented locally, considering contextual factors such as demographics and municipal size. The research delves into the roles of private companies in supporting local governments to meet national mandates through interviews with government officials and educational company employees. The paper places these public-private partnerships within the broader international scholarship on the subject, emphasizing differences in the perception of private companies and suggesting that Japanese cases can contribute nuances to global discussions on the role of private entities in public education.


社會科學研究 第75巻(2024-03-14発行)

(更新日: 2024年 3月18日)

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